تودیع و معارفه مدیرکل امور مالی دانشگاه تهران برگزار شد.

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۰۹:۱۴ کد : ۸۲۰۴ اخبار معاونت اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۶۱۴
تودیع و معارفه مدیرکل امور مالی دانشگاه تهران برگزار شد.

در این مراسم که در تاریخ ۱۷ اردیبهشت ماه سال جاری و با حضور هیأت رئیسه و مسئولان دانشگاه تهران، قائم مقام صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و کارکنان امورمالی برگزار شد، دکتر محمد مرادی به‌عنوان مدیر کل امور مالی دانشگاه معارفه و از زحمات دکتر ناصر مطیعی در زمان تصدی این سمت قدردانی به‌عمل آمد.
دکتر سعید یزدانی، معاون اداری و مالی دانشگاه تهران در این مراسم ضمن قدردانی از تلاش‌ها و زحمات دکتر مطیعی، حضور وی را در بخش امورمالی دانشگاه مغتنم دانست و گفت: «اقدامات ارزنده‌ای در دوران تصدی دکتر مطیعی در حوزه امور مالی دانشگاه صورت گرفت و من برای ایشان در انجام مسئولیت جدیدی که بر عهده دارند، آرزوی توفیق دارم».
وی افزود: «هم‌چنین از دکتر مرادی برای پذیرش این سمت تشکر می‌کنم. با توجه به اینکه رشته تخصصی ایشان حسابداری است، تجربه‌های بسیار ارزشمندی در این حوزه و به‌ویژه حسابداری تعهدی دارند».
دکتر یزدانی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در امورمالی دانشگاه خاطرنشان کرد: «کارهای بسیار خوبی در این حوزه صورت گرفته و بسترهای مناسبی ایجاد شده است که امید دارم مدیر جدید امورمالی بتوانند این مسیر را با شایستگی تمام ادامه دهند».
معاون اداری و مالی دانشگاه تهران با بیان اینکه از مدیریت جدید امورمالی درخواست‌هایی دارم، تصریح کرد: «در حوزه اداری و مالی مسئولیت‌های سنگینی وجود دارد و این حوزه به دلیل اینکه جریان مالی دانشگاه را در دست دارد به گونه‌ای در سطح دانشگاه دارای قدرت است. من درخواست دارم از این قدرت به نحو شایسته استفاده تا رضایت تمامی واحدهای دانشگاه تأمین شود».
به گفته وی، تسریع و تسهیل در امور محوله، مانع ایجاد نکردن، دقت، نظم و انضباط، امانتداری، سامانه‌سپاری و کمک برای انجام کارها به نحو مطلوب و شایسته از جمله مواردی است که باید مورد توجه کارکنان این حوزه قرار گیرد.
دکتر ناصر مطیعی، مدیر کل پیشین امورمالی دانشگاه تهران ضمن ارائه گزارش عملکرد و در جهت تحقق اهداف دانشگاه بر اجرا و سرلوحه قراردادن پنج اصل مهم از سوی اداره کل امورمالی، حوزه‌های حسابداری و کارکنان آن تأکید کرد.
دکتر مطیعی، پایداری به سلامت و امانتداری، رعایت انضباط مالی بر اساس ضوابط دانشگاه، قانون مداری و حرکت در چارچوب و مقررات، شفافیت در رویدادهای مالی و مستند‌سازی و تسریع و تسهیل در امور مالی را از اصول پنج گانه‌ای که باید مورد توجه قرار بگیرد، برشمرد.
وی با بیان اینکه چهار تغییر اساسی ساختاری برای حاکمیت این اصول مد نظر است، افزود: «مجموع این تغییرات در اختیار هیأت رئیسه دانشگاه قرار گرفته است که با پیگیری و تلاش همکاران توانسته‌ایم بخشی از آن را محقق کنیم».
مدیر کل پیشین امورمالی دانشگاه تهران تصریح کرد: «تغییر در نظام ساختار شناسایی و ثبت رویدادهای مالی و چارچوب‌های گزارش‌گیری که تبدیل وضعیت از حسابداری نقدی به تعهدی را به‌همراه داشته است و هم‌چنین حرکت به سمت اصول و ساز و کارهای دولت الکترونیک در گردش امورمالی، اداری و اجرایی از جمله اقدامات صورت گرفته است».
دکتر مطیعی با اشاره به ساماندهی و انسجام‌بخشی سامانه‌های مختلف مالی که به صورت جداگانه در دانشگاه فعالیت داشتند، گفت: حدود ۱۰ سامانه با محوریت سامانه حسابداری تعهدی در دست طراحی، تولید و استقرار همزمان وجود دارد، که در این زمینه از همکاری مرکز فناوری اطلاعات و فضای مجازی دانشگاه تهران قدردانی می‌کنم».
وی تغییر ساختار سازمانی و تشکیلات امورمالی دانشگاه را از کارهای انجام شده توصیف کرد و افزود: «تعدد واحدهای مالی و تنوع مأموریت‌های محوله به این واحدها نیازمند برخورداری از یک ساختار منابع انسانی و تشکیلاتی خاص خود بود که امید دارم با همکاری تمامی مسئولان دانشگاه، یک ساختار مناسبی در این زمینه ایجاد شود. هم‌چنین تغییر در نظام حقوقی حاکم در گردش امور مالی و بازنگری آئین‌نامه مالی و معاملاتی نیز از دیگر اقدامات صورت گرفته در این حوزه است».
مدیر کل پیشین امورمالی دانشگاه تهران در پایان سخنان خود ضمن تشکر و قدردانی از مسئولان دانشگاه و همکاران امور مالی برای مدیر کل جدید آرزوی توفیق در انجام وظایف محوله کرد.
دکتر محمد مرادی، مدیر کل جدید امورمالی دانشگاه تهران نیز گفت: «از دکتر مطیعی به خاطر زحمات و کارهای مهمی که در مدت دوران تصدی این سمت برای دانشگاه تهران انجام داده‌اند، قدردانی می‌کنم. در این دوران فعالیت‌ها و عملکردهای فنی بسیار خوبی در حوزه امورمالی دانشگاه اتفاق افتاد».
وی با اشاره به اجرای حسابداری تعهدی در دانشگاه تهران تصریح کرد: «این دانشگاه از لحاظ چارچوب سازمانی، استقلال واحدهای ذیربط و حتی پیاده‌سازی حسابداری تعهدی در تمامی کشور ساختار خاص خود را دارد. البته با زحمات دکتر مطیعی و همکاران امورمالی در حال حاضر این سیستم در دانشگاه ایجاد شده و حدود دو سال است که گزارش‌های مالی بر اساس سیستم مبتنی بر حسابداری تعهدی گرفته می‌شود».
دکتر مرادی، تکمیل و اجرای کامل حسابداری تعهدی و هم‌چنین توانمندسازی کارکنان حوزه امورمالی را از جمله برنامه‌های مدیریتی خود برشمرد و خاطرنشان کرد: «در حوزه توانمندسازی همکاران در گذشته کارهای خوبی صورت گرفته است. مهمترین دارایی دانشگاه منابع انسانی آن است و با توجه به تخصصی بودن امورمالی، این مسأله در حوزه مالی پررنگ‌تر است که باید مورد توجه قرار گیرد».‌‌‌‌‌‌‌