آئین گرامیداشت روز زن و نکوداشت میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) در دانشگاه برگزار شد.

۰۵ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۰:۲۵ کد : ۲۵۴۳۹ اخبار معاونت اخبار اصلی
تعداد بازدید:۴۹۴
دکتر نوحه گر در این مراسم گفت: «امروز مادران، همسران و فرزندان شهدا، ولی نعمتان ما هستند که توانستند با تربیت نسل توانمند، عرصه‌های نظام را بیمه کنند و اگر نظام در عرصه‌های بین‌المللی می‌درخشد به واسطه شهدا و خانواده ایشان است.»
آئین گرامیداشت روز زن و نکوداشت میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) در دانشگاه برگزار شد.

آئین گرامیداشت روز زن در دانشگاه تهران با حضور بانوان هیأت علمی و کارکنان منتخب دانشگاه تهران در حوزه‌های علمی، فرهنگی و کارآفرینی، امروز چهارم بهمن ماه با حضور دکتر انیسه خزعلی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، دکتر سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران و دکتر احمد نوحه گر روز دوشنبه ۴ بهمن ماه در تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار شد.

دکتر سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران امروز در آئین نکوداشت میلاد حضرت فاطمه سلام الله علیها، گرامیداشت روز زن و تجلیل از مقام والای مادر، با تبریک میلاد باسعادت حضرت زهرا (س)، گفت: امیدوارم خداوند این توفیق را به ما بدهد که بتوانیم ولایت‌مداران خوبی باشیم و به تاسی از حضرت زهرا (س) در دفاع از ولایت که ویژگی ممتاز حضرت زهرا (س) بود، حامی ولایت بودن را در زندگی شخصی و اجتماعی خود دنبال کنیم.
رئیس دانشگاه تهران با ابراز امیدواری درباره بهره‌گیری دانشگاه از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های زنان در حوزه‌های مختلف مدیریتی و سازمانی، گفت: در نظام مدیریت دانشگاه تهران، تلاش‌مان این است که بر اساس آموزه‌های دین اسلام نسبت به انتصاب مدیران اقدام کنیم و فرقی نمی‌کند که طیف وسیعی از زنان یا مردان باشند. تلاش می‌کنیم شایستگی و صلاحیت، مبنای انتخاب و انتصاب مدیران باشد.
دکتر مقیمی در بخش دیگری از سخنانش، موانع و محدودیت‌های مصنوعی ناشی از تعصبات بی اساس را یکی از موانع قرارگیری برخی افراد صاحب صلاحیت از جمله بانوان دارای صلاحیت در مناصب کلیدی عنوان کرد و گفت: تاریخ اسلام و آیات قرآن نشان می‌دهند که دین مبین اسلام هیچ منعی برای حضور زنان در پست‌های مدیریتی ندارد. اسلام جایگاه ویژه‌ای برای حضور زنان در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی قائل است و نه تنها از مشارکت اجتماعی زنان دفاع می‌کند بلکه به آن افتخار نیز می‌کند.

دکتر انسیه خزعلی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده نیز به عنوان سخنران دیگر این گردهمایی، با تاکید بر اینکه زن در جامعه هم به عنوان مادر و محصل و دانشجو و هم فعال اجتماعی در عرصه‌ها و موقعیت‌های گوناگون اجتماعی می‌تواند تأثیرگذار باشد، گفت: «این توانایی را امام خمینی (ره) به زنان کشور یادآوری کرد و این بازگشت به خویش با حفظ موازین اسلامی را به آنان بازگرداند و خودباوری را به زنان تلقین و زنان ما نیز به خوبی دریافت کردند.»
دکتر خزعلی تاکید کرد: «ما باید شایسته‌سالاری داشته باشیم و اگر هم تبعیض مثبت در مورد زنان انجام نمی‌شود لااقل تبعیض منفی هم انجام نشود و اگر زنی توانمند است بتواند به جایگاه مناسب برسد. خوشبختانه در این چهل سال زنان توانمندی در دانشگاه‌های ما پرورش پیدا کردند که این توانایی را دارند که در پست‌های کلیدی قرار گیرند و باید به جایگاه شایسته خود برسند.

در ادامه دکتر احمد نوحه‌گر، معاون دانشگاه تهران نیز در این مراسم، گفت: «حضرت زهرا (س) نشان دادند زن هم می‌تواند مدیری توانمند در خانه و هم در عرصه اجتماعی باشد و این را در تلاش برای اثبات حقانیت ولایت نشان دادند، همان‌طور که با تربیت چنان فرزندانی مکتب عاشورا را رقم زدند.» دکتر نوحه‌گر خاطر نشان کرد: «امروز مادران، همسران و فرزندان شهدا، ولی نعمتان ما هستند که توانستند با تربیت نسل توانمند، عرصه‌های نظام را بیمه کنند و اگر نظام در عرصه‌های بین‌المللی می‌درخشد به واسطه شهدا و خانواده ایشان است.»
دکتر فاطمه یزدیان مشاور رئیس دانشگاه در امور بانوان و خانواده نیز در آغاز این مراسم ضمن گرامیداشت روز زن و مقام مادر، برگزاری این مراسم را فرصتی برای بررسی وضعیت موجود و وضعیت مطلوب دانست و گفت: جایگاه زن در اسناد بالادستی نظام جمهوری اسلامی و منابع دینی ما کاملاً مشخص است و ما باید بررسی کنیم که تا چه اندازه به آن اسناد عمل می‌‌شود.

در پایان این مراسم از تعدادی از اعضای هیئت علمی، کارکنان و دانشجویان موفق در حوزه‌های علمی، فرهنگی و کارآفرینی با اهدای لوح سپاس تجلیل شد. فاطمه زکی، اکرم زیوری، دکتر مریم بیاد و صغری علیشاهی به عنوان خیرین، طاهره محمودی و دنیا عباسی به عنوان دانشگاهی شاخص فرهنگی و دکتر فرنوش فریدبد و فاطمه حسن تبار به عنوان شاخص علمی، فاطمه میرباقری به عنوان شاخص فرهنگی و علمی و فاطمه غفوریان به عنوان فعال در حوزه کارآفرینی معرفی شدند.
همچنین از خانم زهرا زینلی مادر شهید شهروز مظفری‌نیا دعوت شد تا به بیان خاطراتی از فرزند شهید مدافع حرم خود که همرزم سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بوده است، بپردازد. رئیس دانشگاه تهران با اهدای لوحی از این مادر شهید مدافع حرم تجلیل کرد.