مراسم تودیع و معارفه مدیر کل امور مالی دانشگاه تهران برگزار شد

۰۷ مرداد ۱۳۹۹ | ۰۸:۱۲ کد : ۱۲۱۳۰ اخبار معاونت اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۸۱۱
در این مراسم که با حضور معاون اداری و مالی، مدیران و کارکنان دانشگاه، ۶ مرداد ۱۳۹۹ برگزار شد، دکتر آرش تحریری، به‌عنوان مدیر کل امور مالی معارفه و از زحمات دکتر محمد مرادی، در زمان تصدی این سمت قدردانی به‌عمل آمد.
مراسم تودیع و معارفه مدیر کل امور مالی دانشگاه تهران برگزار شد

دکتر سعید یزدانی، معاون اداری و مالی دانشگاه تهران، در این مراسم ضمن قدردانی از تلاش‌ها و زحمات مدیر کل پیشین امور مالی دانشگاه، گفت: «دکتر مرادی با توجه به مشکلات شخصی و همچنین اهمیت ویژه‌ای که جایگاه معلمی و تدریس برای ایشان دارد، از آبان ماه سال گذشته درخواست داشتند تا این سمت را تحویل دهند که البته ما نیز به ناچار این تصمیم را پذیرفتیم».
وی با بیان اینکه دوره مدیریت دکتر مرادی، یکی از دوران‌های درخشان دانشگاه تهران در حوزه امور مالی بوده است، خاطرنشان کرد: «این دوره هر چند که بسیار کوتاه بود، اما نتایج و ثمرات بسیاری را به همراه داشته است. ایشان یک شخص امانتدار، با تقوا و در حوزه کاری خود صاحب مهارت و دانش هستند که توانستند گام‌های مؤثری را در ارتقای جایگاه امور مالی بردارند و می‌توان گفت دلیل موفقیت حوزه مالی در این مدت برگرفته از تبحر و دانش دکتر مرادی و انتقال این دانش بوده است».
معاون اداری و مالی دانشگاه تهران، در ادامه با قدردانی از تلاش کارکنان امور مالی دانشگاه تصریح کرد: «در کنار دیگر فعالیت‌های انجام شده در امور مالی، واخواهی حساب‌های دانشگاه و به‌روزرسانی حساب‌ها کار بزرگی بود که در دانشگاه تهران صورت گرفت. جمع‌آوری حساب‌ها، تهیه گزارش و تأیید آنها کار مشکلی بود که با تلاش مدیریت و همکاران امور مالی در این دوره به سرانجام رسید».
دکتر یزدانی، همچنین احیای «اداره رسیدگی» در امور مالی دانشگاه را کار مثبت و ارزشمندی برشمرد و بیان کرد: «احیای این اداره به‌منظور مچ‌گیری از مدیران واحدهای ذیربط نبوده است. در این اداره ما به دنبال ارشاد، راهنمایی و کمک به مدیران در سطوح مختلف هستیم تا با ارائه مشورت، هر مدیری که اجازه خرج دارد بتواند با تصمیم‌گیری صحیح در حیطه مسئولیتی که بر عهده دارد گام بردارد و این تدبیر، مدیران دانشگاه را از مشکلات احتمالی و درگیری با مراجع و نهادهای نظارتی بر حذر خواهد داشت. البته با برگزاری دوره‌های آموزشی برای مدیران باید این زمینه را هر چه بیشتر فراهم آوریم».
وی با تأکید بر اهمیت شفاف‌سازی در امور مربوط به امور مالی دانشگاه، اظهار کرد: «به‌صورت متوالی از دیوان محاسبات و سازمان بازرسی به دانشگاه مراجعه شده است، اما با توجه به شفاف‌سازی که در امور وجود دارد همواره پاسخ‌های منطقی و صحیح دریافت کرده‌اند و خوشبختانه به همین دلیل در این زمینه رابطه خوبی بین دانشگاه تهران و نهادهای ذیربط محقق شده است. همچنین در سال‌های اخیر شاهد آن بوده‌ایم که بیشتر درخواست‌های امور مالی به خاطر منطقی و اصولی بودن در هیأت امنای دانشگاه به تصویب رسیده است».
به گفته معاون اداری و مالی دانشگاه تهران، حسابداری تعهدی آن گونه که انتظار می‌‌رفت در دانشگاه پیشرفت نداشته است و باید تلاش شود تا این حوزه به طور کامل در دانشگاه تهران پیاده‌‌سازی شود.
دکتر یزدانی، در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: «برای انتخاب مدیر کل امور مالی، شخص منتخب حتماً باید در رشته مرتبط تحصیلات داشته باشد، البته این مسأله محدودیت‌هایی را ایجاد می‌کند که پس از بررسی‌های لازم دکتر تحریری به‌عنوان مدیر مالی جدید دانشگاه معرفی شد که من در این فرصت برای ایشان آرزوی توفیق دارم و امیدوارم تا با کمک سایر همکاران امور مالی بتواند گام‌های مثبتی جهت ارتقا این اداره کل بردارد».
وی با اشاره به جایگاه ویژه امور مالی در دانشگاه تهران افزود: «حوزه مالی به دلیل جایگاهی که دارد همواره باید به نهادهای نظارتی پاسخگو باشد که این موضوع مسئولیت این واحد را دو چندان کرده است. همچنین در موفق عمل کردن برخی از سیاست‌های دانشگاه حوزه مالی می‌تواند نقش اساسی و مؤثری ارائه دهد. همه همکاران باید به این نکته توجه کنند، اگر کارها در چهارچوب ضوابط و قوانین انجام شود، ما در همه حال پشتیبان آنها خواهیم بود».
معاون اداری و مالی دانشگاه تهران، با تبیین نقش آموزش در ارتقای عملکرد کارکنان گفت: «موضوع آموزش مسأله مهمی است و آموزش در حوزه‌های مختلف و به‌ویژه برای کارکنان امور مالی باید به‌صورت مستمر، پویا و هدفمند ارائه شود».
دکتر یزدانی با بیان اینکه دانشگاه تهران در امور مالی سیاست‌هایی دارد که باید از سوی مدیریت و کارکنان ذیربط مورد توجه قرار بگیرد و پیگیری شود، به روز بودن کارها، سرعت عمل، دقت، همکاری با مراجعان، تعامل با نهادهای نظارتی، تعامل با سایر واحدها و مدیران دانشگاه، شفاف‌سازی، صرفه‌جویی در هزینه‌ها، امانتداری، بستن به‌موقع حساب‌ها، تکمیل روند حسابداری تعهدی و تقویت حوزه رسیدگی را از جمله این سیاست‌ها برشمرد.
در ادامه این مراسم دکتر محمد مرادی، مدیر کل پیشین امور مالی دانشگاه تهران، نیز با بیان اینکه توفیقی بود تا در سمت مدیریت امور مالی در خدمت دانشگاه تهران باشم، گفت: «من از تمامی همکاران امورمالی در ستاد و رؤسای حسابداری تشکر می‌کنم. با توجه به سابقه حرفه‌ای که در طول این سالیان داشته‌ام باید گفت کارکنان امور مالی دانشگاه تهران همواره از همکاران پرتلاش، مسئولیت‌پذیر و بدون حاشیه بوده‌اند».
وی افزود: «همچنین از معاون محترم اداری و مالی دانشگاه به دلیل پشتیبانی‌ها و حمایت‌هایی که داشتند قدردانی می‌کنم. شیوه صحیح مدیریت ایشان در حل مسائل و مشکلات توانست در این مدت یاری‌رسان من و همکاران امور مالی در پیشبرد اهداف کلان دانشگاه در حوزه امور مالی باشد».
دکتر مرادی، با اشاره به جایگاه و اهمیت معلمی و تدریس در دانشگاه خاطرنشان کرد: «مسایل شخصی و همچنین جایگاه و اهمیت ویژه معلمی که از اولویت‌های کاری اینجانب است، منجر به این مسأله شد تا کار تدریس را بر ادامه تصدی سمت مسئولیت امور مالی دانشگاه تهران ترجیح دهم و از این سمت کناره‌گیری کنم».
مدیر کل پیشین امور مالی دانشگاه تهران، احیای اداره رسیدگی، شفاف‌سازی، تقویت کنترل‌های داخلی، نظارت بر انواع حساب‌های بانکی و ایجاد رابطه مناسب با نهادهای نظارتی را از جمله اقدامات انجام شده در حوزه امور مالی توصیف کرد.
وی تصریح کرد: «در کشور برای اولین‌بار وزارت دارایی با کمک دانشگاه تهران قوانین لازم برای دریافت و پرداخت ارز از خزانه را تدوین کرد و آئین‌نامه‌های مربوط در مراحل نهایی تصویب قرار گرفته است که این موضوع با همکاری همکاران امور مالی دانشگاه توانست محقق شود».
دکتر مرادی، در پایان سخنان خود ضمن آرزوی توفیق برای مدیر کل جدید امور مالی دانشگاه تهران، ابراز امیدواری کرد تا ایشان در جهت ارتقای هر چه بیشتر جایگاه امور مالی و همچنین انجام کارهای نیمه تمام با کمک کارکنان امور مالی بتواند گام‌های مؤثری بردارد.
در بخش دیگری ازاین مراسم دکتر آرش تحریری، مدیر کل امور مالی دانشگاه تهران، نیز ضمن تقدیر از زحمات دکتر مرادی، گفت: «امور مالی دانشگاه در زمان تصدی ایشان در این سمت، از نظم بیشتری برخوردار شده و هم‌اکنون روند انجام بسیاری از کارها بیش از گذشته تسهیل شده است. البته این موفقیت‌ها قطعاً با همراهی و همکاری تمامی کارکنان امور مالی دانشگاه صورت گرفته است».
وی با اظهار اینکه دانشگاه تهران پایه‌گذار رشته حسابداری آکادمیک در کشور است، تصریح کرد: «این دانشگاه در رشته حسابداری ثمرات بسیاری را برای کشور داشته است و زمانی که به بنده به‌عنوان عضو هیأت علمی دانشگاه پیشنهاد پذیرش چنین مسئولیت داده می‌‌شود، هم باعث افتخار است و هم به گونه‌ای دین و وظیفه‌ای است که حتماً باید انجام گیرد، بنابراین با توکل به خداوند و قدم استوار این سمت را پذیرفتم».
دکتر تحریری افزود: «امیدوارم با همکاری تمامی کارکنان امور مالی بتوانیم نظم و انضباطی را که در این حوزه ایجاد شده را با جدیت ادامه دهیم و اگر در ساختار کنترل‌های داخلی، شیوه انجام امور همچنان موانعی وجود دارد بتوانیم با تفکر، هم‌اندیشی و همکاری آنها را رفع کنیم و هر چه بیشتر جهت پیشرفت امور مالی دانشگاه تهران تلاش کنیم».
در پایان این مراسم با اهدای لوح از زحمات و تلاش‌های دکتر محمد مرادی، مدیر کل پیشین امور مالی دانشگاه تقدیر به‌عمل آمد. همچنین حکم دکتر آرش تحریری، به‌عنوان مدیر کل جدید امور مالی دانشگاه تهران به وی اعطا شد.